Książki Retro granie

Czy najlepsza książka o grach „Masters of Doom”od Marcina Kosmana spełni nadzieje graczy ?

20 listopada, 2020

Kilka dni temu rozpoczęła się sprzedaż preorderu najwyżej ocenianej książki o tworzeniu gier, jaka dotychczas pokazała się na światowy rynku. Pierwotnie została wydana w 2004 roku i zyskała status kultowej. O to nie było trudno, bo treść książki dotyczy ikonicznej gry, jaką jest DOOM od Id Software. Autor książki David Kushner to weteran w pisarskim światku z wyrobioną renomą. W tym roku książka “Masters of Doom. O dwóch takich, co stworzyli imperium i zmienili popkulturę” już wkrótce będzie osiągalna w internetowych sklepach. Trud przetłumaczenia i zredagowania podjął się Marcin Kosman przy współpracy z Ryszardem „Grysławem” Chojnowskim. Oboje panowie siedzą w grach od wielu lat. Pierwszego znam z PSX Extreme, gdzie pisał artykuły i recenzje. Przygodę z czasopismem zakończył już jako redaktor naczelny. Potem udzielał się na serwisie growym Polygamia, a obecnie jest wydawcą. Po drodze napisał też najpopularniejszą wśród graczy książkę patriotyczną, która przed dodrukiem w listopadzie była lepszą inwestycją niż akcje CD Projektu.

Książka patriotyczna poświęcona polskim grom.

Drugi tłumaczy gry i prowadzi z wielką pasją w głosie podcast „Grysław” sławiąc gry , komputery i konsole. O jakość przekładu nie ma się co martwić. Ciekawostka: w polski wydaniu już została sprostowana jedna z informacji dotycząca Amigi w “Masters of Doom”.

Czy jest sens wydawać książkę sprzed ponad 15 lat ?

Warto spojrzeć na początek na uśrednione opinie z portalu Amazon.

Amazon.com i średnia 5,o
Amazon.co.uk i ocena średnia to 4,7 / 5,0.
Amazon.de i opinie na poziomie 5/5.

Generalnie wysokie i przychylne opinie. Ja osobiście grę DOOM uważam za milowy krok w świecie cyfrowej rozrywki, traktując jako dzieło sztuki. Cudowne połączenie klimatu opuszczonej bazy kosmicznej ( czy aby na pewno ? ) ze smacznymi składnikami w postaci: ciekawych poziomów, charakterystycznych wrogów, broni siejącej zagładę i idealnej muzyki ociera się o geniusz będący wypadkową talentu pracowników ówczesnego ID Software. Połączenie technologii i demonów owocuje niepowtarzalną atmosferą, jakiej próżno szukać nawet dzisiejszych grach. Gra debiutowała w 1993 roku, zakodowana w przeciągu 8 miesięcy. Kiedy się ukazała, zmieniła oblicze gier w latach 90-tych, a swoje piętno odcisnęła na całej branży. Książka ujawnia atmosferę panującą wtedy w ID Software i cały trud powstania legendy. Zawsze grając w ten kawałek kodu marzyłem o poznaniu kulis tworzenia tego tytułu. Teraz trafi się taka okazja.

To ocena wersji angielskiej na www.lubimyczytac.pl.

Oceny w naszym rodzimym portalu też utwierdzają mnie w moim przeświadczeniu, że czekamy na wyśmienitą pozycję na półkach księgarń jeszcze przed szałem bożonarodzeniowych zakupów.

Co zaskakuje w polskiej edycji ?

Dwie nowe okładki do wyboru , przynajmniej przed 8 grudnia. I każda zdecydowanie lepsza od wersji angielskiej. Bravo dla wydawcy.

Na koniec tylko nasuwa mi się jedno pytanie. Jak Marcin Kosman zdobył prawa do wydania tego potencjalnego hitu na naszym rodzimym rynku ? Chętnych było zapewne wielu.

Ja już zamówiłem książkę i znajdę ją pod choinką ( mam nadzieję ) – list do niego wręczyłem córkom 🙂

Pełnej recenzji spodziewajcie się przed rokiem 2021.

Książkę kupisz w autorskim sklepie w promocyjnej cenie 39,99 zł pod tym linkiem.

Teraz czekam na zimowy wieczór, kiedy będę mógł obcować z Doomem nie włączając monitora.

Wy także czekacie z niecierpliwością na “Masters of Doom. O dwóch takich, co stworzyli imperium i zmienili popkulturę” ?

You Might Also Like

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x